Knæskinne - skadet knæ

Efter en knæskade skal der startes på øvelser, når hævelsen er faldet.

Kort om besøget

Vi har undersøgt dig og konstateret, at du har forvredet dit knæ. Du har fået en 2-punkts-skinne på og eventuelt et støttebind under. Vi har indstillet skinnen til at støtte dit ben på den rigtige måde.
Når du går, må du:

☐ støtte på benet

☐ ikke støtte på benet

Vi har givet dig nogle krykker, du må låne med hjem.

Du skal forvente at have skinnen på i ___ uger. Herefter skal du:

☐ selv fjerne skinnen

☐ til kontrol i Kirurgisk ambulatorie, Ambulatorie 2 og have fjernet skinnen. Hvis ikke du har fået en tid, inden du gik hjem, indkalder vi dig.

Når du kommer hjem

Forholdsregler for brug af skinnen

Disse forholdsregler gælder for dig:

☐ Du må tage skinnen af, når du hviler dig.

☐ Du må tage skinnen af, når du sover.

☐ Du må tage skinnen af, når du bader.

☐ Du må tage skinnen af, når du træner.

☐ Du må ikke tage skinnen af, før du får besked om det.

☐ Der er særlige forholdsregler, der gælder for dig: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Sådan tager du skinnen på

Sid med strakte ben gerne på et underlag som fx en seng.

Billedet viser placeringen af skinnen

Læg skinnen under benet, så hængslerne er placeret ud for midten af knæskallen.

Billedet viser, hvordan remmene spændes

Spænd først remmene tættest på dit knæ.
Spænd så den nederste og den øverste rem.
Spænd de sidste remme.
Skinnen skal sidde tæt, så den ikke glider ned.

Sådan gør du skinnen ren

Du kan rengøre 2-punkts-skinnen, når du har behov for det.

  • Tag skinnen af ved at åbne remmene.
  • Tag polstringen ud af skinnen. Vask polstringen på 30 grader i vaskemaskinen.
  • Vrid polstringen i et håndklæde, og lad den lufttørre.
  • Tør stivere og remme af med en opvredet klud.

Når skinnen er ren og tør, skal du tage den på igen.

Kontakt din egen læge, hvis du får det værre

Hvis skinnen gnaver og irriterer dit ben, kan du forsøge at løsne remmene på skinnen en smule. Du skal dog kontakte din egen læge, eller Akuttelefonen 1813 uden for din egen læges åbningstid, hvis:

  • du får en trykkende eller snurrende fornemmelse i benet
  • dine smerter fortsætter eller bliver værre
  • knæet er meget hævet i mere end en uge

Tag smertestillende medicin, så længe du har ondt

Du skal tage smertestillende medicin, så længe du har ondt. Du kan købe medicinen på apoteket enten i håndkøb eller på en elektronisk recept, hvis vi har givet dig sådan en. Læs på pakken hvor meget, du må tage. Hvis du har brug for ekstra behandling af dine smerter, skal du kontakte din egen læge. 

Du kan lindre skaden med POLICE

Du skal følge POLICE-princippet for at lindre og begrænse skadens omfang. Du skal fortsætte, til hævelsen er væk og i minimum 2 dage.

  • P = Protection: Beskyt det skadede område. Der kan være behov for brug af bandage eller sportstape i en kortere periode.
  • OL = Optimal Loading: Det skadede væv har godt af at blive belastet. Du må derfor gerne støtte på benet og bevæge knæet, hvis det ikke forværrer smerterne.
  • I = Ice: Kom et isomslag om knæet 3-5 gange dagligt i 20-30 minutter. Brug fx en pose is og læg et viskestykke rundt om, så huden ikke kommer i kontakt med isen.
  • C = Compression: Brug støttebind, undtagen når du sover.
  • E = Elevation: Hold benet højt, når du sidder eller ligger.

Dit knæ kan være ømt og hævet længe

Når du har forvredet dit knæ, vil det ofte være hævet og ømt i flere måneder.

Sov ikke med støttebindet

Du må ikke sove med støttebindet på om natten.

Støttebindet må ikke sidde for stramt

Hvis du får en sovende fornemmelse i underbenet, skal du tage støttebindet af.

Smid bandagen ud, når du er færdig med at bruge den

Bandagen kan ikke genbruges. Så når du er færdig med at bruge den, skal du smide den ud.

Brug krykker eller andet gangredskab, når du går

Når du går, skal du bruge de krykker eller det gangredskab, du har fået udleveret.

Aflevér krykkerne efter brug

Når du ikke længere har brug for krykkerne, skal du returnere dem til os.

Øvelser

Du skal træne

Når knæet ikke længere er hævet, skal du starte på dine øvelser. Øvelserne gør, at du hurtigere får styrken og bevægeligheden tilbage.
Du skal træne 3-5 gange om dagen. Træningen må godt give lette smerter, men knæet må ikke hæve.

Øvelse 1 

Du skal sidde på gulvet med strakte ben frem foran dig.

  • Tag fat med begge hænder under knæhasen på det skadede ben.
  • Lad foden glide langs gulvet, mens du trækker knæet op mod dig selv.
  • Stræk knæet igen. Hvis du har brug for det, kan du holde igen med hænderne.
Illustration af øvelsen

Øvelse 2 

Du skal stå foran et trappetrin eller en lav skammel. Sæt det skadede bens fod op på trinnet eller skamlen, så du bøjer i knæet. Det andet ben skal være strakt.

  • Bøj, så meget du kan, ved at bevæge overkroppen fremad, indtil det strammer i knæet, eller til du ikke kan bøje mere i knæet.
  • Bøj frem og tilbage et par minutter.
Illustration af øvelsen

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/p7s eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

QR-kode

Værd at vide

Se din journal og prøvesvar

www.minsundhedsplatform.dk og i sundhedsjournalen på www.sundhed.dk kan du se din journal, dine sundhedsdata og dine eventuelle prøvesvar. Du kan hente begge dele som app: MinSP og MinSundhed. Log på med dit NemID.

Vi giver din læge besked

Vi sender information om dit besøg på hospitalet til din praktiserende læge. Hvis du ikke ønsker, at din læge skal modtage besked fra hospitalet, skal du sige det til os.

Dine personlige data

Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse.
Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik 

Få mere viden

Redaktør