Fysisk aktivitet efter kejsersnit

Træning og øvelser efter kejsersnit

Kejsersnit og fysisk aktivitet

Ca. 6 timer efter kejsersnittet skal du prøve at komme ud af sengen for at få kroppen i gang efter operationen. Du skal helst så hurtigt som muligt ud at gå en tur rundt på afdelingen.  I dagene efter operationen skal du veksle mellem at sidde, at gå rundt og at ligge og hvile dig.

Motion er vigtigt for at få maven i gang igen, derfor bør du gå ture dagligt. Du bør drikke rigeligt med væske. Gå hellere flere ture af 5-20 minutters varighed end lange ture, hvor du bliver meget træt og kan opleve tyngdefornemmelse.

Du kan genoptage sports- og fritidsaktiviteter, når du føler dig klar. Hvornår du kan starte igen, er individuelt og afhænger af den enkelte sportsgren. Det vigtigste er, at du lytter til din krop. Hvis aktiviteten gør ondt, eller du får ubehagelige spændinger i maven, så er det tegn på, at aktiviteten er genoptaget for tidligt. Hvis du er i tvivl så kontakt din egen læge.

Gode råd til træning og øvelser

Fokusér på din vejrtrækning

En operation i maven kan ofte påvirke din lungefunktion bl.a. pga. narkosen og selve operationssåret. Du skal huske at tage nogle dybe vejrtrækninger for at holde luftvejene åbne, aktivere vejrtrækningsmusklen og normalisere din vejrtrækning.

  • Vi anbefaler dig at du laver dybe vejrtrækninger efter operationen:
  • Træk vejret roligt ind gennem næsen
  • Hold vejret i 1-2 sek.
  • Spids munden og pust roligt ud, så der kommer en lang udånding med hvislende lyd
  • Gentag 5 gange
  • Læg evt. hånden på maven og mærk den hæve og sænke sig.

Du kan med fordel aflaste operationssåret, når du skal hoste. Det gør du ved at lægge et lille modtryk på maven. Hertil kan du benytte en pude, lægge armene over kors eller trykke lidt med hænderne.

Skån dine mavemuskler

Vi anbefaler, at du ikke løfter ting, der er tungere end ca. 10 kg. de første seks uger. Det svarer til dit barn plus en lift. Træning af mavemusklerne er vigtig, for at bevare eller få en bedre kropsholdning, men efter et kejsersnit er det vigtigt, at du kun starter med at udføre lette maveøvelser de første fire-seks uger (se næste side).

Lav venepumpeøvelser

Det er godt at lave venepumpeøvelser, idet øvelserne kan være med til at afhjælpe hævelse i dit underliv og i dine ben. Er du hævet eller øm i din bækkenbund, er det godt at starte med at lave venepumpeøvelser, inden du træner bækkenbunden, idet øvelserne letter trykket mod bækkenbunden og gør det lettere at knibe.

Du laver venepumpeøvelser ved at udføre bækkenløft, ved at bøje og strække benene ved hofte og knæ, samt vippe med foden. Du kan også få væsken tilbage mod hjertet ved at hæve benene, så de kommer over hjertehøjde.

Træn din Bækkenbund – lav knibeøvelser

I graviditeten er der sket en hormonel opblødning af bækkenbundsmuskulaturen og samtidig har bækkenbunden været belastet af vægten af barnet. Det betyder, at bækkenbunden er svag efter fødslen.

Prøv forsigtigt, hvor meget du kan knibe, men undgå at knibe så kraftigt, at det giver smerter. Du må knibe, så ofte du vil, og selvfølgelig hver gang du har brug for at lukke din bækkenbund. Det vil sige, at du skal knibe f.eks., når du hoster/nyser, løfter dit barn, når du rejser dig op eller sætter dig ned.

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med at knibe, kan du følge det lille program herunder:

  1. Lig på ryggen eller på siden med bøjede ben. Knib sammen i bækkenbunden.
  2. Mærk du lukker endetarmsåbningen et kort øjeblik og giv langsomt slip.
  3. Slap af i maven, bagdelen og lårene, mens du kniber.
  4. Hold en pause på 5-10sek mellem hvert knib, så musklerne når at slappe af igen.
  5. Gentag knibene 5-10 gange.

Hold efterhånden spændingen i 5-10 sek. Når du kan holde et knib uden smerte, kan du øge antallet og længden af knib. Gentag gerne flere gange dagligt.

Massér dit ar efter dit kejsersnit

Det er normalt, at huden omkring arret kan være følelsesløst efter et kejsersnit. Det er de små nerver, der er skåret over, og i de fleste tilfælde vil der komme normal følelse i huden i løbet af nogle uger eller måneder.  Du kan begynde at røre forsigtigt ved arret, når du er i bad allerede 2 dage efter fødslen. Når såret er helt lukket, sting/clips er fjernet og der ikke længere er en sårskorpe, kan du gøre arvævet mere smidigt ved at lave massageøvelser omkring arret. Du kan evt. følge pjecen ”Øvelser til at gøre arvævet smidigt efter en operation”.

Brug albueteknik til, at komme ud af sengen

Når du skal ud af sengen efter operationen anbefaler vi, at du benytter albueteknik, for at skåne operationssåret mest muligt. 

Albueteknik udføres således:

  1. Bøj i benene og sæt fødderne i madrassen
  2. Rul om på siden. Lad skulder, hofte og knæ følges ad, så du ikke vrider i operationssåret
  3.  Sæt øverste hånd og nederste albue i madrassen og tag benene ud over sengekanten
  4. Tryk imod madrassen med armene til du kommer til oprejst position på sengekanten.

2 gode maveøvelser

  1. Lig på ryggen med bøjede knæ.
  2.  Hold ryggen lige og læg hænderne under lænden.
  3. Knib og træk maven ind, uden at lænden presses ned mod hænderne.
  4. Hold maven inde 5-10 sek.
  5. Gentag øvelsen 10-20 gange
  1. Stå på hænder og knæ, hold nakke og ryg lige.
  2. Knib og træk maven ind uden at ryggen bevæger sig.
  3. Hold knibet og maven inde 5-10 sek.
  4. Slap af igen, men hold fortsat ryggen lige.
Redaktør