Hvis du i stedet ønsker at klage til en uvildig instans over den sundhedsfaglige behandling eller konkrete sundhedspersoner, skal du klage via Styrelsen for Patientklager.
Se hvordan du klager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
Klage over service hos praktiserende læge eller speciallæge
Vil du klage over dårlig service – det kan være omgangstonen, de fysiske rammer eller ventetid, er der forskellige muligheder alt efter, om du har oplevet det hos en privatpraktiserende sundhedsperson, som har overenskomst med regionen.
Du kan klage over følgende privatpraktiserende sundhedspersoner, hvis de har overenskomst med regionen:
- Praktiserende læge
- Speciallæge
- Fysioterapeut
- Fodterapeut
- Psykolog
- Kiropraktor
Klage over dårlig service skal ske til den region, hvor sundhedspersonen har sin praksis. Hvis din klage omhandler dårlig service på et hospital, kan du her længere nede på siden under afsnittet ”klage over service på hospitalet” læse mere om dine muligheder for at klage.
Forældelsesfrist for serviceklager på praksisområdet:
Serviceklager på praksisområdet skal fremsættes inden seks uger efter, at det forhold, der giver anledning til klagen er kommet til klagerens kundskab.
Sagsbehandlingstid for serviceklager på praksisområdet:
Vi gør opmærksom på, at vi desværre har lang sagsbehandlingstid for serviceklager på praksisområdet.
Vi forventer at kunne påbegynde sagsbehandlingen af din serviceklage inden for 6 måneder og at kunne afgøre din sag inden for 12-14 måneder.
Hvem skal afgøre din serviceklagesag på praksisområdet:
Det er samarbejdsudvalget der er mellem regionen og sundhedspersonens forening, som skal afgøre sagen. F.eks. hvis du klager over en praktiserende læge, så er det samarbejdsudvalget for almen praksis, som skal afgøre sagen, hvorimod hvis du klager over en speciallæge, så er det samarbejdsudvalget for speciallægehjælp, som skal afgøre sagen.
Klag over service hos praktiserende læge eller speciallæge
Husk at gemme formularen på din computer, så du har en kopi.
Du kan vælge at indsende klagen digitalt:
Send skemaet sikkert til os via borger.dk (login med MitID)
Du kan også sende klagen med almindelig post til:
Region Hovedstaden
Center for Sundhed
Sekretariatet
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød