Samordningskonsulentens opgaver
Der er et godt samarbejde med faste aftaler mellem hospitaler og kommuner, når patienter udskrives fra hospitalet til fortsat pleje og behandling i kommunen.
Hospitalernes samordningskonsulenter er med deres brede kendskab til de kommunale ydelser en af nøglepersonerne i dette samarbejde. Samordningskonsulentens opgaver er blandt at:
- sikre at komplicerede patientforløb bliver koordineret bedst muligt mellem hospital og kommune
- støtte op om den ældre medicinske patients forløb med komplekse problemstillinger
- medvirke til at forebygge uhensigtsmæssige patientforløb og genindlæggelser
Arbejdsform
Samordningskonsulenterne kommer rundt på afdelingerne eller bliver kontaktet telefonisk eller på mail med henblik på at sikre en god udskrivelse. Fx ved:
- at deltage i afdelingskonferencer som ressourceperson ved komplicerede patientforløb
- at være i tæt samarbejde med 'følge-hjem sygeplejersker, forløbskoordinatorer, socialsygeplejersker, socialrådgivere, geriatriske teams m.m.
- at have tæt konkakt til kommunernes visitatorer og andre relevante kommunale samarbejdspartnere
Samordningskonsulenterne
er desuden en del af et regionalt netværk, som skal sikre ensartethed i tilbud
på tværs
af hospitalerne i Region Hovedstaden.