Vi spørger ”hvad er vigtigt for Esther?”

​Det kræver en ny måde at tænke på, når man vil skabe værdi i sundhedsvæsenet. Ifølge Göran Henriks, administrerende direktør for læring og innovation på Qulturum i Jönköping, gælder det om i højere grad at se sundhedsvæsenet som en helhed og til hver en tid at sætte patientens behov og præferencer i centrum. Det er historien om Esthers forløb i Jönköping blevet symbolet på.

Vent...

På en helt almindelig dag møder pensionisten Esther højst fem mennesker. Da hun blev syg og skulle indlægges, mødte hun 36 forskellige ansatte i sundhedsvæsenet på bare en dag. Først en distriktssygeplejerske, så en ambulancefører, en receptionist, en læge, en ny ambulancefører. Sådan blev det ved fra klokken 11 om formiddagen til 21.15 om aftenen, hvor en sygeplejerske endelig gav hende noget mad. Göran Henriks fortæller, hvordan Esthers forløb er blevet starten på en ny måde at arbejde på i sundhedssektoren i Jönköping. Mantraet, som er udgangspunktet for den positive udvikling, der efterfølgende er sket for patienterne er det simple spørgsmål "hvad er vigtigt for Esther?"    

"Vi så effekten af en ny måde at tænke. Vi spørger os selv "hvad er vigtigt for Esther". Det krævede en helt ny systemtænkning," fortæller Göran Henriks i sit oplæg på konferencen "Hvordan styrer vi efter det, der giver værdi?", som blev afholdt på Bornholm 25. april 2018.

Sundhedsvæsenet skal arbejde som en helhed

Sagen om Esther er blevet symbolet på den systemtænkning, som Göran Henriks arbejder for at implementere i sundhedsvæsenet. Når vi skal skabe værdi i sundhedsvæsenet og værdi for patienten, skal vi ikke putte selve patienten ind i midten, fortæller Göran Henriks. Patienten skal i stedet ses som en del af et team. Et team, der består af læger, sygeplejersker, fysioterapeuter – alle de relevante sundhedsprofessionelle for den enkelte patient.   

"Vi havde brug for at ændre vores måde at tænke på. Patienten er ikke I midten. Patienten er en del af et system, en del af et team. Vi var nødt til at måle sundhed og liv og ikke produktivitet. Systemtænkning handler om at se helheden i en kompleks verden," fortsætter Göran Henriks.

Patientens behov og præferencer skal i centrum

Med systemtænkningen er det patientens behov og præferencer, der er i centrum, ikke patienten selv. Det handler om at skabe et system, der hjælper folk med at tage aktiv del i deres eget liv. Det betyder, at en stor del af patientplejen handler om at give patienterne evner til selv at mestre deres egen behandling. I Jönköping har man for eksempel indført selvdialyse. Patienterne har også fået deres eget hus, så de selv kan invitere de sundhedsprofessionelle indenfor. Filosofien er, at det skal være endnu nemmere at komme ud af hospitalet end at komme ind.     

"Det kræver en helt ny form for lederskab. Man skal handle, før der sker noget. For lederne handler det om at skabe mulighed for, at man kan tænke mere frit og handle hurtigere," afslutter Göran Henriks. 


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor