Hvorfor denne dag?
Formålet med dagen er at stille typer af spørgsmål, som meget konkret tager udgangspunkt i det, der er vigtigt for patienten. Inddragelse af patienten kan skabe bedre resultater for den enkelte patient og det skaber næsten altid større tilfredshed. Og mere tilfredse patienter, giver en højere tilfredshed blandt medarbejderne.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden står bag ´Hvad er vigtigt for dig-dag´ har flere udgivelser om patienters og pårørendes oplevelser i forbindelse med indlæggelser. Omkring hver fjerde patient svarer ´ja´ til, at de havde spørgsmål eller bekymringer, som de ikke fik talt med personalet om under indlæggelsen.
Er det det sammen som sidste år?
Ja og dog...
I år er der ikke tale om blot en dag, men derimod 14 dage. Det bygger ikke mindst på indhøstede erfaringer fra 2017. De flere dage giver mulighed for nogle flere svar fra patienterne og dermed en bredere information om hvilke behov, ønsker og håb patienterne har, som medarbejderne kan arbejde videre med. En anden sidegevinst er at medarbejderne undervejs kan følge op på, hvordan det gik den foregående dag og efter behov rette ind.
Med henblik på i større grad at sikre konkrete håndgribelige ønsker er hovedspørgsmålet i år:
´Hvad er vigtigt at jeg gør for dig, i dag´.
”Vi ved at patienterne har værdifuld viden, som skal med, når vi planlægger behandlings- og undersøgelsesforløb. Derfor passer formålet med ´hvad er vigtigt for dig´ rigtigt godt sammen med det vi gerne vil med udviklingshospitalet, nemlig at styre efter det der giver værdi for patienter og pårørende”, siger Peter Lundbye.
For yderligere information:
Hospitalsdirektør Niels Reichstein Larsen, Bornholms Hospital, tlf. 38 67 00 20,
Projektleder Peter Lundbye, Bornholms Hospital, tlf. 38 67 02 01, mail:
Peter Lundbye