Patienterne føler sig velkomne i Akutmodtagelsen

​Patienterne føler sig velkomne, når de kommer til Akutmodtagelsen på Bornholms Hospital. De synes også, der er gode adspredelsesmuligheder i venteværelset. Det er nogle af de positive tilbagemeldinger, der kommer fra de 229 patienter, der har svaret på Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), som offentliggøres i dag. 

I den årlige LUP klarer vores Akutmodtagelse sig markant bedre end landsgennemsnittet på fire spørgsmål. Patienterne var specielt tilfredse med skiltningen til Akutmodtagelsen, måden personalet byder velkommen på, informationen om forventet ventetid ved modtagelsen samt mulighederne for adspredelse i venteværelset. 

Handlingsplan virker efter første år

Resultaterne glæder afdelingssygeplejerske i Akutmodtagelsen Louise Juel Pedersen. Sammen med sine medarbejdere og lægesekretærerne lavede hun en handleplan for et år siden. LUP-tallene for 2014 viste nemlig, at der var flere områder der kunne forbedres, og samtidig havde Regionen lanceret en række minimumsprincipper for patienternes oplevelse i venteværelserne i forbindelse med strategien Ventet og Velkommen.
  
”Vi lavede en handleplan for fem områder, som vi ønskede at forbedre. Indenfor hvert område besluttede vi en række indsatser, og det giver glædeligvis resultat allerede nu. Eksempelvis skulle patienterne have adgang til friske drikkevarer og opdateret læsestof, der var tilpasset målgruppen. Vi fik installeret en koldvandsautomat i venteværelset og bestilte et abonnement med forskellige kvalitetsmagasiner. Samtidig fik alle patienter en Nem Ventetidsbrik, hvis ventetiden var over en time. Så kunne de forlade venteværelset og forsyne sig med mad og drikke i vores cafe”, siger afdelingssygeplejerske Louise Juel Pedersen.    

Tilses senest 10 minutter efter ankomst

Tilsvarende er der indført en række forbedringer på de andre områder. Blandt andet skal alle patienter tilses af en sygeplejerske senest 10 minutter efter deres ankomst, hvorefter patienten bliver informeret om det videre forløb og den forventede ventetid. Alle vagtskift sker på stuerne, så patienten kan møde den nye sygeplejerske og samtidig få en status på sit forløb i Akutmodtagelsen. Derudover har medarbejderne været på kursus, og er blevet bedre ”klædt på” til at kommunikere med patienterne i venteværelset.  

Fortsat muligheder for forbedringer  

Handleplanen har dog ikke slået igennem på alle områder. Akutmodtagelsen ligger under landsgennemsnittet på to spørgsmål: Smertelindringen og adgang til mad og drikke, mens patienten er på Akutmodtagelsen. 

”Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at patienterne efterlyser en bedre smertelindring. Vi indførte for nogle år siden den procedure, at alle patienter skal smertevurderes, når de ankommer til Akutmodtagelsen. Det vil dog aldrig være muligt at smertedække patienterne fuldstændigt, og samtidigt er det forskelligt, hvordan man reagerer på smertebehandlingen. Det er også grunden til, at vores skadestuesygeplejerske en gang i timen går ind i venteværelset og tilser patienterne. Noget tyder dog på, at vi skal være mere opmærksomme på smertelindringen”, siger afdelingssygeplejerske Louise Juel Pedersen.     

Hospitalets café ligger blot to-tre minutters gang fra venteværelset. Når caféen har lukket er der en automat, hvor man kan købe mad og drikke. Så måske er det kun et spørgsmål om at skilte bedre om muligheden for at købe mad og drikke ved caféen eller måske udleverer Nem Ventetidsbrikken tidligere. ​
Redaktør