Samordningsudvalget - samarbejdet mellem hospital, kommune og læger

​Samordningsudvalget er det centrale organ for den løbende udvikling af samarbejdet og den løbende dialog ​​om sundhedsaftalens efterlevelse.

​Samordningsudvalgets arbejde bygger på, at parterne har tillid til hinandens evne og vilje til at løse opgaverne i et åbent og tæt samarbejde med et højt informationsniveau, omfattende videndeling og fælles kompetenceudvikling.

Samordningsudvalgets opgaver er:

  • At følge op på og administrativt udmønte de indgåede sundhedsaftaler, herunder udmønte og evt.
  • konkretisere den aftalte arbejdsdeling, drøfte eksisterende og fremtidige samarbejdsaftaler mv.
  • At sikre vedligeholdelse af oplysninger om kontaktpunkter, kontaktpersoner m.v. af betydning for det daglige samarbejde
  •  At sikre udvikling af en hensigtsmæssig daglig samarbejdsstruktur mellem det enkelte hospital/de enkelte afdeling og de relevante enheder i de enkelte kommuner
  • At levere bidrag til brug for drøftelser i Sundhedskoordinationsudvalget, den administrative styregruppe og følgegrupperne vedr. de enkelte indsatsområder.
  • At sikre videns- og erfaringsudveksling mellem hospitalerne og kommunerne, herunder udveksling af data
  • At give mulighed for tværsektorielt samarbejde og udviklingsprojekter
  • At forestå gensidig orientering og information om nye og kommende tiltag af permanent eller midlertidig karakter af betydning for den samlede opgaveløsning, herunder fx midlertidige kapacitetsændringer i ferieperioder o.lign., etablering af nye tilbud mv.
  • At monitorere aktivitetsudviklingen og andre målepunkter i sundhedsaftalen
  • At drøfte samarbejde og koordination af kapacitet på lokalt plan, herunder i forhold til midlertidige
  • kapacitetsændringer af betydning for indlæggelse og udskrivning
  •  At drøfte udviklingen i kapacitet som følge af ændringer i arbejdsdelingen mellem kommuner og
  • hospitaler
  • At løse konflikter om sundhedsaftalens fortolkning og efterlevelse, som ikke har kunnet løses i direkte dialog med de involverede parter.

Repræsentanter i Samordningsudvalget

I samordningsudvalget deltager som udgangspunkt 2 ledelses repræsentanter fra hver kommune og 3-4 ledelsesrepræsentanter fra hospitalet samt 3 repræsentanter for almen praksis, heraf 1 praksiskoordinator tilknyttet det pågældende hospital. Region Hovedstaden, Koncernstab Plan, Udvikling og Kvalitet deltager med repræsentant.

Der etableres et formandskab bestående af en kommunal repræsentant og en hospitalsrepræsentant.



Redaktør