Ofte stillede spørgsmål - FAQ

​Her finder du svar på de fleste spørgsmål i forbindelse med din rejse. Hvis ikke kan du rinte til Patienrejser på 38 67 00 99 alle hverdage.


Hvordan må jeg rejse?

Patientrejser kan hjælpe med billetter til Rute 700 samt Bornholmerflyet. Rute 700 kører fra flere byer på Bornholm direkte til Rigshospitalet, Bispebjerg Hospital, Gentofte Hospital, Herlev Hospital og Glostrup Hospital. 



Kan jeg få rejsen dækket?

Du skal være henvist til behandling på et af Region Hovedstadens hospitaler for at kunne få rejsen dækket. Hvis du har benyttet dig at reglen om frit sygehusvalg til en undersøgelse/behandling, som du kan få foretaget på Bornholms Hospital eller hos en speciallæge på Bornholm, skal du som udgangspunkt betale for rejsen selv. Du skal under alle omstændigheder kontakte Patientrejser, inden du skal rejse.



Kan jeg få kørsel med Falck?

Hvis lægen som har henvist dig til behandling, vurderer, at du skal transporteres af Falck til din undersøgelse/behandling, vil det fremgå af de oplysninger Patientrejser har modtaget om dig. 

Det er en god idé at gøre opmærksom på det overfor lægen, hvis du mener, at du ikke kan klare rejsen selv. Du skal under alle omstændigheder kontakte Patientrejser, inden du skal rejse.



Kan jeg få ledsager med?

Hvis lægen som har henvist dig til behandling, vurderer, at du skal have en ledsager med på rejsen, vil det fremgå af de oplysninger Patientrejser har modtaget om dig. 

Det er en god idé at gøre opmærksom på det overfor lægen, hvis du mener, at du bør have en ledsager med. Du skal under alle omstændigheder kontakte Patientrejser, inden du skal rejse.



Skal jeg selv betale for min mad på rejsen?

Hvis du benytter dig af Rute700, er rejsen inklusive et let morgenmåltid på udrejsen og en sandwich på hjemturen. Øvrige omkostninger til forplejning skal du selv sørge for.



Hvor tidligt kan jeg bestille min rejse?

Du kan tidligst bestille din rejse en måned før du skal til undersøgelse/behandling.​



Hvad gør jeg, hvis jeg skal møde til undersøgelse/behandling tidligt om morgenen?

​Vi arbejder hele tiden for, at bornholmske patienter skal tilbydes behandling på tidspunkter, der er tilpasset ud og hjemrejse. Kan det ikke lade sig gøre, er der mulighed for at få dækket omkostningerne udgift til overnatning, dog højst svarende til et hoteldispositionsbeløb eller udokumenteret nattillæg. Det afhænger af en konkret vurdering.



Kan jeg ændre min billet, og hvem skal jeg kontakte?

Hvis den aftalte tid ændres eller du bliver forhindret i at rejse, kan du ændre din billet. Du skal kontakte Patientrejser i vores åbningstid . 

Udenfor Patientrejsers åbningstid, skal du kontakte Telefalck på tlf: 70 25 10 50 



Må jeg rejse på andre dage end min mødedato?

Såfremt Patientrejser skal udstede din billet gælder:

  • Udrejse tidligst dagen før
  • Hjemrejse senest dagen efter
  • Billetten kan ikke ændres – med mindre din mødetid ændres eller behandlingen forlænges

Hvis I selv bestiller rejsen gælder:

  • Hvis du vil rejse på andre tidspunkter skal du selv købe din billet. Der er mulighed for en godtgørelse. Godtgørelsen kan ikke overstige prisen på billetter udstedt af Patientrejser eller faktiske udgifter.
  • Refunderingen sker efter vi har fået dine kvitteringer samt bekræftelse på fremmøde på mail eller i vores reception – behandlingstiden er ca. 14 dage
  • Vær opmærksom på at hvis din tid bliver ændret, når du har foretaget din udrejse, er det på eget ansvar.


Hvad er Patientrejsers åbningstider?

​Vi har åbent alle hverdage. 

Du kan se åbningstider og kontaktinformationer her >>>



Hvad gør jeg når Patientrejser har lukket?

Hvis du har behov for at rejse med kort varsel, som ikke kan klares i Patentrejser åbningstid, skal du kontakte Telefalck på tlf. 70 25 10 50.



Hvad gør jeg hvis jeg ikke kender mit hjemrejsetidspunkt?

Hvis du ikke ved, hvornår, du skal hjem efter din behandling, kan du få en åben retur billet. Det betyder, at du kan bestille din hjemrejse direkte hos Patientrejser, når du ved, hvornår du skal hjem. 



Kan jeg blive i København, når jeg har 2 mødedatoer tæt på hinanden?

Du kan sagtens blive i København, men du kan som udgangspunkt kun få refunderet dine rejseomkostninger. 

Omkostninger i forbindelse med overnatning kan du kun få dækket, hvis du skal møde så tidligt, at du ikke kan nå frem med første morgenafgang med fly.​



Kan jeg så få Falcktransport, hvis jeg overnatter hos venner og familie i København

​Nej. Falck transport gælder kun mellem behandlende hospital og Københavns lufthavn.



Hvordan kommer jeg fra Københavns lufthavn eller Hovedbanegården og til hospitalet?

I København, skal du som udgangspunkt selv sørge for transporten til og fra hospitalet. Du kan dog få refunderet dine udgifter til offentlig transport. 

Vi anbefaler, at du bruger rejseplanen, når du skal finde den hurtigste og nemmeste måde at komme til og fra hospitalet. Rejseplanen findes også som App, så du kan bruge den på din smartphone, når du er på farten.


Redaktør